Pagina's

dinsdag 10 juni 2014

Sajoer Lodeh oblok-oblok

Sajoer Lodeh oblok-oblok

Nog maar even snel een tophit van Oma Maud. Ook weer ruim genoeg voor een half weeshuis, of twee dagen. Als je tóch kookt, maak je geen muizenporties. Zonde van het werk maar vooral absoluut 'hollands' om precies afgepast te koken. Daar kwam ik pas véél later achter, overigens, toen ik bij vreemde mensen ging eten. De allereerste keer dat ik bij 'hollandse mensen" at, kon ik er niet over uit  dat pa het draadjesvlees versneedt tot stukjes van vijf bij vijf centimeter, die iedereen vervolgens apart op een schoteltje opgediend kreeg, waarbij iedereen kwaad naar mij keek,want ik was er als gast de oorzaak van dat ze nog minder dan normaal kregen. Als je indisch kookt, kunnen er áltijd mensen meeeten. Het is meestal trouwens de tweede dag nóg lekkerder.

Nu de, originele door mijn moeder met de hand geschreven, ingredientenlijst:
- 200 gr prinsesseboontjes
- bloemkoolroosjes
- bamboespruitjes (reboeng)
- 200gr witte, groene of savooie-kool
-1/2 plak tempeh of tahoe
- 3 groene lomboks
- 5 petehbonen (gezouten of vers zegt mijn moeder, ik haal ze tegenwoordig uit de diepvries)
- 1/4 blok santen
- knoflook
- trassi
- assem
- spriet jonge sereh
- laos
- kemiris gepoft
- jonge mais.

Zo, dat was het. Zoek het verder maar uit, zal mijn moeder gedacht hebben, want ze geeft er geen beschrijving bij. Ze zal het ook opgeschreven hebben bijna in de tijd dat ze zelf "groene dingetjes' uit haar eten viste. Op instigatie van mijn vader, die opeens, ná hun wereldreis naar mijn moeders geboorteland, ná 40 jaar huwelijk, thuis rondliep in gebatikte overhemden, naar krontjongmuziek luisterde en zélf (mijn moeder begon te dementeren) in de keuken ging staan.
Ik stort het hele zootje kleingesneden en in volgorde van garing  in een hele grote pan met water en doe de santen erin als het een half uurtje op staat. Ging er geen zout in ma? En deed je er later geen kurkuma in? Of een bouillonblokje?
Enfin, serves ook 12. Wellicht kunnen mijn broers en zus dit aanvullen?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten