Pagina's

dinsdag 25 januari 2011

De Dubbele Hickman

Wat is een Hickman? een soort pijpleiding, rechtstreeks in een ader. Mensen die zoals ik zware antibiotica krijgen, krijgen dat via zo'n ding, want via een gewoon infuus gaan je aderen er op den duur aan.

Wat is een dubbele Hickman? dat is een pijpleiding met twee ingangen. Een om antibiotica en zo naar binnen te pompen, en een om bloed eruit te trekken. Met een Hickman ben je van het geprik af.

Maar nu het ding plaatsen, dat doet de chirurg, dat is een fluitje van een cent, dat duurt 10 minuten, dus dat gaat als er een gaatje is.

Maandagochtend nuchter vanaf zes uur, want vandaag komt de Hickman. Waarschijnlijk aan het eind van de ochtend. Waarschijnlijk aan het begin van de middag. Misschien aan het eind van de middag. Twee uur vóór het plaatsen zouden ze bellen van 'beneden', want dan kon tijdig mijn heparinepomp worden uitgezet. Dus om vier uur stelde ik de verplegers voor om dat dan ook maar te doen. Dan waren wij er alvast klaar voor. Nee, onzin, patiënt moet gewoon wachten....op het telefoontje van zes (!) uur "mevrouw Heijnen kan NU komen!" Maar dit feest ging niet door, want dat hadden ze twee uur geleden moeten aankondigen. Voor Jan met de korte achternaam hele dag nuchter en in de zenuwen voor de zoveelste OK.

Volgende dag. Voorstel was om mij weer vanaf zes uur nuchter te houden. Nou, mijn voorstel was om eerst een licht ontbijtje te nemen, want die OK zou toch op zijn vroegst aan het eind van de ochtend zijn, áls het al doorging.
"U krijgt geen eten, want misschien bent u wel meteen aan de beurt!"
"U krijgt geen medicijnen, want u gaat toch zo naar de OK". Echt niet.
Heparinepomp ging voor de zekerheid maar meteen uit.

Begin van de middag. Mevrouw Heijnen richting OK met een brief voor de chirurg, waarop in hoofdletters en gemotiveerd gevraagd werd om een dubbele en niet een enkele Hickman aan te leggen en wel links, want rechts zit nu mijn nieuwe pacemaker. Nou dat bepalen wij wel mevrouw Heijnen, die Hickman komt rechts. Maar daar zit een p-a-c-e-m-a-k-e-r,d-o-k-t-e-r ! O, dan doen we hem toch maar links. Op OK hele zootje boos, want er was geen dossier meegekomen. En nog eens boos, want de papieren waren niet volledig ingevuld. En na 15 minuten werd ik wakker met...jawel...een énkele Hickman, want eigenwijs is ook een vak, sorrie, want een dubbele was onzin volgens de chirurg.

Op de afdeling iedereen boos...we hebben het toch met hoofdletters geschreven...

Erg onhandig die enkele Hickman, want zolang al er iets naar binnen moet, kan er niks naar buiten, dus dat is steeds afwachten tot de antibiotica erin zit. En de Hickman moet permanent worden doorgespoeld, want anders gatie dichtzitten.

Zuster, mijn infuus is leeg, kunt u een nieuwe zak aanhangen, ik kom eraan dame...zuster, mijn infuus is al een half uur leeg....zuster mijn infuus ...is niet meer nodig, want de Hickman zit inmiddels dicht.

Dus op voor een nieuwe Hickman, paar dagen later. Hele circus nog eens over...nu werd het wel een dubbele.

Het schoonmaken van de Hickman.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten